ארכיון הקטגוריה: כתבות

עמידת מוצא באופניי הרים

עמידת מוצא הינה טכניקת מפתח העוזרת לנו למקסם אחיזה אל הקרקע ולהזיז האופניים תחתינו בקלות, זאת על מנת לספוג\לקבל את הזעזועים בשטח, יכולות פניה ותמרון טובים יותר, מבט קדימה רחוק יותר וכו'…

לכתבה המלאה ב"מגזין לרוכב" – הקלק\י כאן!

 

זה הכל בראש – כתבה מנטאלית!

רכיבת טריאל הינה בהחלט משחק מחשבתי אשר דורש תכנון ואסטרטגיה, לא רק בתחרויות.

עם הכנה מנטאלית, ריכוז ופוקוס – הרכיבה מתחילה לתפוס מימד חדש שמושלמות היא רק חלק ממנה.

פוקוס (התמקדות) – קשה במלחמה קל בקרב

רוב רוכבי הטריאל הטובים ביותר (עלית) וגם רוב האתלטים יעידו שמעבר לרמת הכושר והיכולת הטכנית שלהם דרושה גם יכולת ריכוז גבוהה ביותר! וזה מה שמפריד בין רוכב טוב לרוכב מעולה.

ההכנה מנטאלית יכולה לבוא לידי ביטוי בתחרות ע"י רמת הריכוז במסלול, כמו כן ויזואליזציה (ראה הסבר בהמשך הכתבה ) הוא כלי מאוד חשוב בעיקר בטריאל, בעצם עוברים על המסלול ברגל ומדמיינים בראש בדיוק איפה הגלגל הקדמי והאחורי יהיו בקטע מסוים וכו'…

בתוך האיזור המנטאלי...

אפילו אם הינך רוכב מעט זמן בלבד, בטוח ששמת לב שהיכולות שלך משתנות מיום אחד לאחר,

לפעמים אתה מרגיש שהרכיבה שלך זורמת טוב יותר, חלק יותר, התנועות שלך מדויקות יותר וקלות יותר לביצוע. אולי במהלך של כמה שניות בלבד, הכול מרגיש מושלם ונשלט, כאילו שהאופניים הם ההמשך הטבעי לך – כמו איבר נוסף בגוף.

במקרים האלה, כנראה שנכנסת ל"איזור – (ZONE)" המנטאלי שלך מבלי לדעת! הגעת למצב תודעתי שכל התנועות והתזוזות מתואמות באופן כמעט אינסטינקטיבי כמו שתדמיין אותם בזרימה מושלמת.

זהו דבר עמוק שמובן למעטים, ובהחלט שווה בדיקה עצמית…

להיות ב"איזור" זה כמו הגיע למצב של זן (ZEN) שייתן לך את התחושות והשליטה הטובה ביותר בטריאל.

הרעיון מאחורי ההכנה המנטאלית הוא למצוא באופן אקטיבי דרכים שיעזרו לך להיות במצב תודעתי מפוקס ולהישאר שם כמה שיותר זמן.

למשל, זמן זה יכול להיות במשך תחרות תוך כדי התעלמות מהלחץ העצום שמופעל עליך ולרכוב באופטימום שלך או לחילופין באימון עם קהל רב ומוזיקה מסביב שפתאום הכל נעלם כלא היה וזה רק אתה והאופניים, מול האובייקט ומה שצריך לעשות כדי לעבור אותו בצורה מושלמת

.

בעזרת כניסה מודעת ל"איזור" הפוקוס שלך אתה בעצם נותן לתת-מודע להשתלט ולבצע את הקואורדינציה של הכישורים והיכולות שכבר התאמנת עליהם רבות, ע"י כך אתה בעצם מפנה מקום למוח שלך להיות בפוקוס טוטאלי על הקו שאתה צריך לבצע במקום לדאוג לטכניקה הקשורה בעניין.

להיות בפוקוס זה לשים בצד את כל המידע הלא חשוב והלא רלוונטי באותו הרגע, בעצם להיפטר מכל מה שלא תלוי בך ובמה שאתה לא יכול להשפיע, להיות מרוכז רק במה שאתה יכול לעשות כדי לבצע את המהלך\תרגיל\קו בצורה הטובה ביותר – למקד את כל כולך בהווה המיידי שהוא בדרך להשגת מטרתך הקרובה.

כשאתה ממוקד ומרוכז לחלוטין, אתה רואה רק את מה שחשוב כדי לתאם זאת עם ציפיותיך בהצלחה, אתה מוחק כל הסחת דעת ומוכן לתוצאה החיובית שתבוא בעקבות זה.

עכשיו, אותה התוצאה החיובית היא לרוב משהו שהתאמנת עליו מספר רב של פעמים, רצף של מהלכים, טכניקה שיש לך זיכרון בהיר/חד שלה במוח.

רצוי לכוון את התוצאות החיוביות האלה והציפיות שלך (גבוהה ככל שניתן) ע"י הכנה מנטאלית בצורת טכניקת הויזואליזציה כשאתה לא על האופניים.

ויזואליזציה ותחושת המהלך המושלם

 תרגילי ויזואליזציה יכולים לתרום באופן ממשי לרכיבתך ולביצועים שלך ע"י הצעת מודל (סדרה של רגשות ורשמים מנטאלים) שיתאימו לפן הפיזי ברכיבה.

זה יעבוד אך ורק אם התאמנת כבר על אותו התרגיל\טכניקה בעבר, מכיוון שיש לקשר את הטכניקה למחשבה כשאתה לא על האופניים.

בד"כ, המפתח להצלחת התרגיל הטכני מרוכז בשבריר שנייה בלבד, כשהסנכרון של הפידול, הארכת הגוף, האצה וכו' נפגשים עם הערכת מרחק וגובה נכונה ומדויקת של האובייקט –

(התזמון הוא הכל).

כשהצלחת לתרגל את אותה טכניקה ספציפית, נסה ליצור תמונה בראשך של אותו שבריר שנייה שהכול מתחבר לרצף הנכון של הביצוע מבחינה מנטאלית ומבחינה גופנית – זה יכול לכלול משהו ספציפי וכמובן הרגשה חיובית ומחזקת.

לאחר מכן בזמן שקט בבית, דמיין את עצמך עושה את אותו המהלך שהתאמנת עליו, צפה בעצמך מבצע אותו בשלמות וראה שוב בעיני רוחך את אותו שבריר שנייה שהכול מתחבר למהלך אחד רציף.

ויזואליזציה והרצת תמונות בראש היא ייחודית לכל אחד, אבל נסה לזהות איזה תמונות עובדות ומשקפות בצורה הטובה ביותר לך – זה המפתח שלך להיכנס ל"איזור" של הפוקוס והריכוז שלך.

ברגע שיש לך סדרה של תמונות בראשך שמתאימות לך, תיצמד ותישאר איתן – זה יעזור לך מאוד לבצע את המהלכים והטכניקות טוב יותר!

חזרות מנטאליות

 ע"י חזרה מנטאלית של הטכניקות המוכרות לך בזמן הביצוע הטוב ביותר שלהן, אתה לאט לאט תתכנת את מוחך וגופך לתנועות הנכונות של אותו המהלך.

דרך פעילות מוחית זו וההדמיות הללו, עצבי השריר שלך "מתחברים" לאותה הטכניקה עד שהמוח והגוף כאחד יודעים את התנועות הדרושות לטכניקה ספציפית.

אתה תמצא שברכיבה הבאה שלך, הרכיבה שלך מבחינה פיזית תהיה יעילה יותר ואתה תרגיש "מוכן" יותר!

אתה יכול להשתמש בחזרות מנטאליות אלה בכל מקום ובכל זמן כדי לבחון ולתקן את הטכניקות שלך, בזמן שאתה רגוע בבית או אפילו לפני השינה.

כמו כן בזמן החלמה מפציעה, חזרות מנטאליות ותמונות ברורות מתרגילים יכול לעזור לך לשמור את הכישורים והטכניקות ואפילו להאיץ את תהליך ההחלמה תוך כדי שמירת מוטיבציית רכיבה גבוהה.

ההתרכזות בניסיון החיובי של הרכיבה והתרגילים יעלימו את הניסיונות הרעים והכושלים וינקו את מוחך להתמודד עם סיטואציות מאתגרות וחדשות.

הגוף והמוח בכוונון מושלם

 ** מיועד וכתוב לרוכב בתחרות – אבל קחו את זה לאן שאתם צריכים!! ברכיבה שלכם, באימון השבועי, לבד או עם החבר'ה..**

אז בואו נחזור למציאות לרגע, למשל לקטע מסומן בתחרות טריאל, כשאתה עובר על המסלול ברגל כהכנה לתחרות עצמה, נסה לחשב ולראות את הקו הטוב ביותר והטכניקה שתשתמש באותו המקטע – כשזיהית את הקו הטוב ביותר, נסה לדמיין אותו בראש (כמו הרצת סרט).

נסה להריץ סרט זה בעולם מושלם, שכל מעבר ומכשול נעשה בשלמות ובדייקנות, נסה לפרק ולראות כל שלב ושלב של מהלך שלם (למשל סייד-הופ לגלגל הקדמי) עם התוצאה הטובה ביותר (הגלגל הקדמי ינחת בדיוק לאן שייעדת אותו), כמו כן נסה להרגיש איך מהלך זה ירגיש במציאות.

בגלל שקרוב לוודאי כבר התאמנת אינספור פעמים על אותה הטכניקה (סייד-הופ לגלגל הקדמי), אתה יודע שאתה כשיר פיזית לבצע את הטכניקה הזאת, אבל הדמיית הטכניקה בצורה המושלמת ביותר יחזק את הקשרים הנוירונים שבמוחך ויחזקו את ביטחונך העצמי.

במקטע, בזמן שימוש הטכניקה, תן לתת-מודע שלך להניע ולהתחייב לטכניקה שקשורה למהלך.

בשורה התחתונה אתה אמור לתאם בצורה פיזית את אותה ההרגשה כאשר דמיינת במוחך את המהלך בצורה מושלמת.

סקירת המסלול ברגל עוזרת לך להכין תוכנית פעולה ולמקד אותה כאשר אתה רוכב את המסלול בפועל, אלה שרכבו את המסלול בצורה מנטאלית יכולים להתחייב למטרה שלהם, הם הכשירו עצמם לסדרה של מהלכים ויהיה קשה מאוד להסיח את דעתם מהמטרה.

כאשר לא צריך לחשוב יותר על מה שיש לעשות (כי כבר דמיינו את זה במוח ואנחנו יודעים בדיוק איפה הגלגלים צריכים להיות בכל זמן נתון על אותו המסלול), אפשר לבצע את המסלול במיקוד הגבוה ביותר.

הסרת מחסומים מנטאלים והמילה האחרונה...

אולי זה נשמע מוזר, אבל דבר לעצמך! תן לקול קטן (מה שנקרא "הכלכלן הקטן שיושב על הכתף" – נמרוד כהן) לעודד אותך.

ברך את עצמך כאשר אתה מצליח תרגיל\מכשול קשה במיוחד, ורשום זאת לעצמך כנקודת ציון של עוד משהו שאתה יודע שאתה יכול לעשות.

נסה לזכור איך זה הרגיש, ברכיבה הבאה שלך כוון את המטרות והיעדים שלך קצת מעל נקודת הציון האחרונה.

כשאתה נתקל בקו\מכשול\טכניקה שאתה מוצא לקשה – נסה לחשוב חיובי, מה הטכניקה הטובה ביותר לבצע באותה הנקודה, באיזה זווית מהירות וגובה? – אל תיתן למחסום מנטאלי לעצור אותך.

מחסום מנטאלי הוא בדיוק ההפך מויזואליזציה והרצת תמונות בראשך (מה שנכתב קודם לכן).

זה הוא תמיד חיזוי של מהלך שלא נעשה כהלכה, כאשר בפועל אתה יודע שאתה יכול לעשותו בגלל שכבר כבשת משהו דומה, זה בד"כ מתקשר לנפילה או כישלון דומה בעבר.

עבוד על שינוי התפיסה של אותו המכשול, נסה לראות אותו בצורה שונה. מאז אותה ההתרסקות או כישלון למדת שיעורים רבים ואתה הרבה יותר בטוח בעצמך, ויודע שהרכיבה שלך השתפרה המון.

זה תמיד ניצחון אישי קטן(או גדול) לחזור למכשול או מקטע שניסית אינספור פעמים וכשלת, אבל הפעם אתה יודע שאתה יכול לעבור אותו ללא היסוס – ואכן אתה מצליח טוב יותר מבעבר!

אנקדוטה

מה שנאמר בכתבה זו יכול לעזור לכולם בכל מצב ובכל סגנון, למשל אותו הבחור שרוכב בשבתות בלבד בבן שמן עם החבר'ה וכל פעם שהוא מגיע לנקודה מסוימת הוא יורד מהאופניים ועובר ברגל, למרות שהוא יודע שהוא יכול לרכוב זאת!

אולי שווה לך בחור יקר, לרדת מהאופניים, ולדמיין עצמך בדיוק כמו שכתבתי עובר זאת בצורה מושלמת…

אני מבטיח לך שתצליח…

תום "טריאל" בר.

*** רוב הכתוב תורגם מהאתר www.trashzen.com כמו כן דעה אישית***

מאיפה קונים אופני טריאל ?

אני אתייחס כרגע ל2 סוגי אופניים בלבד (טריאל "טהור") בגדלי 20" ו 26"… לאחר מכן אגע גם בסוג היחסית חדש (בטריאל) ה 24".

אופני טריאל 20" – MOD

מפה הכול התחיל, למעשה המילה MOD זה קיצור של Modified (התאמה, שינוי).

ספרד היפה, תחילת שנות ה-80, אופנועי טריאל כבר נחשב ספורט לאומי ותחרותי… אחד האלופים תכנן לבנו הקטן אופני טריאל שנראו יותר כמו BMX משופרים מאשר כל דבר אחר, שמו של רוכב הטריאל הראשון הוא Ot Pi, שהוא בעל חברת MONTY האגדית מספרד, רוכב עם אינספור הישגים..

על האופניים: אופני מוד הם אופניים בעלי גלגלי 20" (20 מקדימה, 19 מאחורה).

אופניים אלה הם אופניים "קופצניים" יותר ויותר מגיבים מאשר חבריהם גדול הגלגל (26")..

כמו כן הם יותר נוחים להתחלה בעיקר בגלל שאורך תומכות השרשרת הוא קצר מאוד מה שנותן תחושה נהדרת לעמידה על הגלגל האחורי, האופניים קטנים וקלים יותר ולכן לא נוצרת תחושה של הימתחות הגוף..

מומלץ להתחיל עם אופניים אלה בגלל הסיבות הנ"ל ולאחר התקדמות טובה להמשיך או לעבור ל 26".

אופני טריאל 26" – STOCK

אופניים אילו כמובן התחילו מאופני הרים רגילים בעלי הילוכים ובולם קדמי בלבד, בתחילת עידן הטריאל היו שמים מזלג קשיח מקדימה, מורידים את 2 הפלטות הגדולות ומשאירים 7-8 הילוכים בלבד מאחורה, כמו כן היו מורידים את הכיסא או לפחות מנמיכים אותו עד הסוף..

כיום קיימים אופניי טריאל 26" ספציפיים לסגנון רכיבה זה כאשר הגיאומטריה היא מתאימה ליציבות וקפיצה על הגלגל האחורי, אין כסא והשלדה מאוד נמוכה לתזוזה טובה יותר של הגוף על האופניים ומשקלם קל.

היתרון באופני 26": הם מתגלגלים טוב יותר מעל אובייקטים בגלל גודל הגלגל הגדול יותר מה שמעניק רכיבה וטכניקה מעט חלקה יותר (כמובן תלוי גם ברוכב), אורך האופניים ארוך יותר ולכן יותר קל לקפוץ לגלגל הקדמי, או לעמוד על 2 הגלגלים בין רווחים גדולים יחסית..

** 2 סוגי האופניים באים ממגוון חברות, בצבעים שונים, משקלים שונים וכמובן גיאומטריות שונות…

לאט לאט כל רוכב טריאל ידע מה הוא צריך ולאן להתכוונן, אם זו שלדה ארוכה לרכיבה תחרותית יותר בתוואי סלעי… או שלדה קצרה לתרגילים בתוואי אורבאני.

אופני טריאל 24"

אופני 24" זה לא משהו חדש בעולם האופניים, אך בענף הטריאל זה ממש חדש, בעיקר בגלל הגיאומטריה של השלדות, אופני 24" למעשה מאפשרים לרוכב לעשות תרגילים בסגנון BMX, אבל לשלב גם רכיבת טריאל… אין דוגמא טובה יותר מ Danny Macaskill .

שלדה ארוכה או קצרה?

כשמודדים את הדבר, מודדים למעשה מציר הגלגל הקדמי עד לאחורי.. כאשר באופני 26" שלדות 1080-1100 ייחשבו ארוכים, ו1060-1080 ייחשבו קצרים..

באופני MOD 990-1020 יהיו קצרים ו1020 ומעלה ארוכים.

למה זה עוזר כל זה?? כפי שציינתי קודם, באופניים ארוכים יהיה קל יותר לכסות מרחקים לגלגל הקדמי… בעוד אופניים קצרים יהיה קל יותר לעשות תרגילי סטריט ודברים שדורשים סיבוב, כמו 360 וכו'

גובה הציר המרכזי

גובה הציר המרכזי נמדד מעל קו צירי הגלגלים, זאת אומרת שאומרים +25מ"מ… זה אומר שהגובה של הציר המרכזי הוא 25 מ"מ מעל ציר הגלגל. ככל שהציר המרכזי גבוה יותר, הדבר ייתן עבירות טובה יותר ותחושה טובה יותר על הגלגל האחורי, אל מעט פחות יציבות על 2 הגלגלים.

וההפך הוא הנכון לציר מרכזי נמוך יותר.

** כמובן שגובה הציר תלוי גם באורך השלדה, בד"כ בשלדות ארוכות הציר המרכזי יהיה גבוה יותר כדי לאזן**

הילוכים? כסא? בולם? פדלים מתחברים (קליטים)?

לא. לא. לא. לא.

ברכיבת טריאל (טהורה…) אנו רוצים אופניים קלים, שיש הרבה מקום לזוז עליהם, ותגובה טובה..

הילוכים? מעבר להוספת משקל רב, יש סיכון שהשרשרת תקפוץ ותדלג מעל הילוכים.. מה שמסוכן ומיותר כאחד כי אנו משתמשים בהילוך ספציפי (יחסית קל, כמו לרכוב על פלטה 1 והילוך 4 מאחורה באופני הרים רגילים)

פדלים מתחברים? HECK NO! מסוכן מסוכן מסוכן, מעבר לזה אין צורך כי האופניים יבואו לאן שהגוף הולך… תקראו את המשפט הזה 3 פעמים ותפנימו.

לחץ אוויר: ברכיבת טריאל אנו משתמשים בצמיג רחב מאחורה בעל דפנות כפולות (2.5") וגלגל קדמי צר יותר וקל משקל (2.0\2.1)..

אנו נוריד לחץ אוויר  על מנת לקבל אחיזה טובה יותר מהצמיגים, למעשה הצמיג יתקפל על האובייקט ו״יתפוס״ אותו עקב לחץ האוויר הנמוך.

* ככל שהלחץ אוויר יהיה נמוך יותר כך יהיה קל יותר להתייצב על שני גלגלים ולהישאר בשיווי משקל, ככל שהלחץ אוויר יהיה גבוה יותר יהיה קל יותר "לשגר" קפיצה מהמקום עקב כך שיש לצמיג יותר מעיכה…

רכישת אופניים ורכיבות:

נכון להיום עדיין לא ניתן לרכוש אופני טריאל בארץ בקודש מכיוון שאין יבואן סדיר לנושא, אך אל חשש! עדיין ניתן להזמין מחו"ל (אירופה \ארה"ב או קנדה) את האופניים הבאים שלך…

המחירים נעים מ 3000 עד אפילו 20,000 ש"ח… שכבר בכמה אלפי שקלים אפשר לייבא אופני טריאל מצויינים להתחלה ואף מעבר לכך.

הליך הייבוא כרוך בתשלומים נוספים:
1. עלות משלוח (יכול להגיע ל1000 ש"ח)
2. עלות מע"מ – 18% על הסכום הכולל (כולל המשלוח).
3. עלות נוספת של עמלות חברת השילוח בארץ. נע בין 140 ש"ח – ל300 ש"ח.

החנות המקוונת המובילה בתחום הינה: www.tartybikes.co.uk

 

אך ישנן גם חנויות אחרות כגון: webcyclery.com האמריקאית, ו trialmarkt.de הגרמנית.

לכל שאלה נוספת! תוכלו לפנות אלינו!

 

אחרי כל הפרטים הללו וההבנה של סוגי אופני הטריאל ומאיפה ניתן לרכוש כאלו, נשאר בעיקר…. להתאמן!
אתם מוזמנים בחום להתאמן איתנו, החבר'ה של עולם הטריאל, אנו מתאמנים כל סופ"ש בעיקר באיזור ת"א ובאמצע שבוע באיזור המרכז.
התעדכנו בזמני ומיקומי הרכיבות בפייסבוק שלנו:
http://www.facebook.com/groups/israel.trials/

דרך צלחה והרבה רכיבה,

צוות בייקונטרול!

 

(galleries are shown on full posts only)