מאיפה קונים אופני טריאל ?

אני אתייחס כרגע ל2 סוגי אופניים בלבד (טריאל "טהור") בגדלי 20" ו 26"… לאחר מכן אגע גם בסוג היחסית חדש (בטריאל) ה 24".

אופני טריאל 20" – MOD

מפה הכול התחיל, למעשה המילה MOD זה קיצור של Modified (התאמה, שינוי).

ספרד היפה, תחילת שנות ה-80, אופנועי טריאל כבר נחשב ספורט לאומי ותחרותי… אחד האלופים תכנן לבנו הקטן אופני טריאל שנראו יותר כמו BMX משופרים מאשר כל דבר אחר, שמו של רוכב הטריאל הראשון הוא Ot Pi, שהוא בעל חברת MONTY האגדית מספרד, רוכב עם אינספור הישגים..

על האופניים: אופני מוד הם אופניים בעלי גלגלי 20" (20 מקדימה, 19 מאחורה).

אופניים אלה הם אופניים "קופצניים" יותר ויותר מגיבים מאשר חבריהם גדול הגלגל (26")..

כמו כן הם יותר נוחים להתחלה בעיקר בגלל שאורך תומכות השרשרת הוא קצר מאוד מה שנותן תחושה נהדרת לעמידה על הגלגל האחורי, האופניים קטנים וקלים יותר ולכן לא נוצרת תחושה של הימתחות הגוף..

מומלץ להתחיל עם אופניים אלה בגלל הסיבות הנ"ל ולאחר התקדמות טובה להמשיך או לעבור ל 26".

אופני טריאל 26" – STOCK

אופניים אילו כמובן התחילו מאופני הרים רגילים בעלי הילוכים ובולם קדמי בלבד, בתחילת עידן הטריאל היו שמים מזלג קשיח מקדימה, מורידים את 2 הפלטות הגדולות ומשאירים 7-8 הילוכים בלבד מאחורה, כמו כן היו מורידים את הכיסא או לפחות מנמיכים אותו עד הסוף..

כיום קיימים אופניי טריאל 26" ספציפיים לסגנון רכיבה זה כאשר הגיאומטריה היא מתאימה ליציבות וקפיצה על הגלגל האחורי, אין כסא והשלדה מאוד נמוכה לתזוזה טובה יותר של הגוף על האופניים ומשקלם קל.

היתרון באופני 26": הם מתגלגלים טוב יותר מעל אובייקטים בגלל גודל הגלגל הגדול יותר מה שמעניק רכיבה וטכניקה מעט חלקה יותר (כמובן תלוי גם ברוכב), אורך האופניים ארוך יותר ולכן יותר קל לקפוץ לגלגל הקדמי, או לעמוד על 2 הגלגלים בין רווחים גדולים יחסית..

** 2 סוגי האופניים באים ממגוון חברות, בצבעים שונים, משקלים שונים וכמובן גיאומטריות שונות…

לאט לאט כל רוכב טריאל ידע מה הוא צריך ולאן להתכוונן, אם זו שלדה ארוכה לרכיבה תחרותית יותר בתוואי סלעי… או שלדה קצרה לתרגילים בתוואי אורבאני.

אופני טריאל 24"

אופני 24" זה לא משהו חדש בעולם האופניים, אך בענף הטריאל זה ממש חדש, בעיקר בגלל הגיאומטריה של השלדות, אופני 24" למעשה מאפשרים לרוכב לעשות תרגילים בסגנון BMX, אבל לשלב גם רכיבת טריאל… אין דוגמא טובה יותר מ Danny Macaskill .

שלדה ארוכה או קצרה?

כשמודדים את הדבר, מודדים למעשה מציר הגלגל הקדמי עד לאחורי.. כאשר באופני 26" שלדות 1080-1100 ייחשבו ארוכים, ו1060-1080 ייחשבו קצרים..

באופני MOD 990-1020 יהיו קצרים ו1020 ומעלה ארוכים.

למה זה עוזר כל זה?? כפי שציינתי קודם, באופניים ארוכים יהיה קל יותר לכסות מרחקים לגלגל הקדמי… בעוד אופניים קצרים יהיה קל יותר לעשות תרגילי סטריט ודברים שדורשים סיבוב, כמו 360 וכו'

גובה הציר המרכזי

גובה הציר המרכזי נמדד מעל קו צירי הגלגלים, זאת אומרת שאומרים +25מ"מ… זה אומר שהגובה של הציר המרכזי הוא 25 מ"מ מעל ציר הגלגל. ככל שהציר המרכזי גבוה יותר, הדבר ייתן עבירות טובה יותר ותחושה טובה יותר על הגלגל האחורי, אל מעט פחות יציבות על 2 הגלגלים.

וההפך הוא הנכון לציר מרכזי נמוך יותר.

** כמובן שגובה הציר תלוי גם באורך השלדה, בד"כ בשלדות ארוכות הציר המרכזי יהיה גבוה יותר כדי לאזן**

הילוכים? כסא? בולם? פדלים מתחברים (קליטים)?

לא. לא. לא. לא.

ברכיבת טריאל (טהורה…) אנו רוצים אופניים קלים, שיש הרבה מקום לזוז עליהם, ותגובה טובה..

הילוכים? מעבר להוספת משקל רב, יש סיכון שהשרשרת תקפוץ ותדלג מעל הילוכים.. מה שמסוכן ומיותר כאחד כי אנו משתמשים בהילוך ספציפי (יחסית קל, כמו לרכוב על פלטה 1 והילוך 4 מאחורה באופני הרים רגילים)

פדלים מתחברים? HECK NO! מסוכן מסוכן מסוכן, מעבר לזה אין צורך כי האופניים יבואו לאן שהגוף הולך… תקראו את המשפט הזה 3 פעמים ותפנימו.

לחץ אוויר: ברכיבת טריאל אנו משתמשים בצמיג רחב מאחורה בעל דפנות כפולות (2.5") וגלגל קדמי צר יותר וקל משקל (2.0\2.1)..

אנו נוריד לחץ אוויר  על מנת לקבל אחיזה טובה יותר מהצמיגים, למעשה הצמיג יתקפל על האובייקט ו״יתפוס״ אותו עקב לחץ האוויר הנמוך.

* ככל שהלחץ אוויר יהיה נמוך יותר כך יהיה קל יותר להתייצב על שני גלגלים ולהישאר בשיווי משקל, ככל שהלחץ אוויר יהיה גבוה יותר יהיה קל יותר "לשגר" קפיצה מהמקום עקב כך שיש לצמיג יותר מעיכה…

רכישת אופניים ורכיבות:

נכון להיום עדיין לא ניתן לרכוש אופני טריאל בארץ בקודש מכיוון שאין יבואן סדיר לנושא, אך אל חשש! עדיין ניתן להזמין מחו"ל (אירופה \ארה"ב או קנדה) את האופניים הבאים שלך…

המחירים נעים מ 3000 עד אפילו 20,000 ש"ח… שכבר בכמה אלפי שקלים אפשר לייבא אופני טריאל מצויינים להתחלה ואף מעבר לכך.

הליך הייבוא כרוך בתשלומים נוספים:
1. עלות משלוח (יכול להגיע ל1000 ש"ח)
2. עלות מע"מ – 18% על הסכום הכולל (כולל המשלוח).
3. עלות נוספת של עמלות חברת השילוח בארץ. נע בין 140 ש"ח – ל300 ש"ח.

החנות המקוונת המובילה בתחום הינה: www.tartybikes.co.uk

 

אך ישנן גם חנויות אחרות כגון: webcyclery.com האמריקאית, ו trialmarkt.de הגרמנית.

לכל שאלה נוספת! תוכלו לפנות אלינו!

 

אחרי כל הפרטים הללו וההבנה של סוגי אופני הטריאל ומאיפה ניתן לרכוש כאלו, נשאר בעיקר…. להתאמן!
אתם מוזמנים בחום להתאמן איתנו, החבר'ה של עולם הטריאל, אנו מתאמנים כל סופ"ש בעיקר באיזור ת"א ובאמצע שבוע באיזור המרכז.
התעדכנו בזמני ומיקומי הרכיבות בפייסבוק שלנו:
http://www.facebook.com/groups/israel.trials/

דרך צלחה והרבה רכיבה,

צוות בייקונטרול!